zaterdag 9 november 2013

Help! Een onzuivere huid! #1 - Reiniging & Verzorging



Je huid alleen wassen met water is hetzelfde als vieze handen wassen met water. Doe je ook niet. Je huid heeft het nodig om schoongemaakt en verzorgd te worden. Maar
hoe? En waarmee? Aangezien ik nu zo'n 5 jaar een huid heb, die ver van zuiver is, heb ik heel veel dingen geprobeerd. Veel producten zijn duur en als er opstaat: vrij van parabenen en alcohol, betekent dat niet dat het gelijk goed voor je huid is. Het gebruik van reinigingsmelk raad ik niet aan: hierdoor raken je poriën eerder verstopt, zeker als je het niet goed afspoelt. 

Reiniging deel 1 
Al bijna een jaar heb ik een merk gevonden wat gewoon echt goed is: Biodermal. De producten ruiken niet per se lekker, of zien er fantastisch uit, maar de werking ervan is fijn. Er zijn 2 series die ik tot nu toe geprobeerd heb:


 Dit is de lijn voor een onzuivere huid, lichtblauw is het kenmerk. De Face Gel is diepreinigend, mild en voor dagelijks gebruik. De crème is ook mild, droogt de huid niet uit en geschikt voor een gevoelige huid. Beide beloven een effectieve behandeling bij onzuiverheden. Je hoeft niet bang te zijn voor parabenen en parfum, want die zitten er niet in (als zoiets op de verpakking staat, weet je gewoon al dat er wel alcohol en andere troep in zit).


Dit is de lijn geschikt voor alle huidtypen. De Face Wash reinigt mild en verfrist. Je mag hem 2x per dag gebruiken, iets wat ik op prijs stel. Verder is hij zeepvrij en zit er een licht, lekker (kokos)geurtje aan. De Lotion reinigt en verfrist. Hier zit komkommerextract in, als geurtje (ik vraag me echt af wat voor 'n komkommers erin zitten want het ruikt gruwelijk lekker). Ook dit product is zeepvrij, als extraatje hebben ze er ook geen alcohol ingedaan. De dag en nachtcrème is dus (hè, logisch) voor 's morgens en 's avonds. Hier staan verder geen fijne dingen op, dus ik neem aan dat alles wat eng klinkt, er gewoon in zit. 
Levensmotto van deze Biodermal producten: "Ondersteunt de natuurlijke kracht van de huid." 


Welk reinigingsmiddel is het beste? Face Gel, met een speciale werking tegen onzuiverheden, of Face Wash, geschikt voor alle huidtypen. Face Gel is een fijn product, maar heeft nadelen: je mag het maar 1x per dag gebruiken. +Vette plekken maakt hij minder glanzend, maar de rest van je huid lijdt hieronder en wordt rood en schilferig. Sinds ik Face Wash gebruik, is mijn huid egaler en de wat vettere delen worden ook prima gereinigd. Verder mag je hem 2x per dag gebruiken, zo wordt je huid optimaal verzorgd. Dus Face Wash wint! 

Reiniging deel 2 
Naast het gebruik van een reinigingsmiddel, is er lotion om je huid te verfrissen en verzachten. Een lotion haalt de laatste beetjes make-up, stof en en vuil van je gezicht af. Heeft het nut om een dure (Biodermal) lotion te gebruiken? Of is een ander merk (in dit geval Garnier) ook prima..?



Ik heb allerlei merken geprobeerd: Nivea, Dove, Biodermal en nu Garnier! Het maakt echt niet uit welk merk je gebruikt, als er een fris geurtje aanzit en het alcoholvrij is, maakt je huid er geen probleem van als je een wat goedkoper product gebruikt. Wel wil ik even waarschuwen voor lotion van de Hema (mogelijk ook andere reinigingsproducten). Daar zit heel veel alcohol in, je hebt na het gebruiken ervan een tintel gevoel en het lijkt alsof je huid zo helemaal schoon is; in werkelijkheid ben je hem gewoon aan het pesten, door ook bij je gezonde huid een product dan op schuurpapier lijkt te gebruiken. 

Hardere aanpak
Op puistjes is een hardere aanpak nodig, na goede reiniging maken dit soort middelen het af. Deze twee producten gebruik ik momenteel en ik zou ze zo weer kopen. 


Clearasil is een gevreesd merk als het om reiniging gaat, het haalt alles van je huid af, waarvan jij het idee hebt dat het vies is. In werkelijkheid veel te veel, je huid droogt uit en door het gebruik van veel chemische stoffen ben je voorlopig niet van je onzuiverheden af. Maar als je een paar nare plekken hebt, kun je prima Clearasil Rapid Action Cream gebruiken. Biodermal Acne crème is voor de vette vlakken, is je voorhoofd grotendeels vettig met kleine plekjes, raadt ik Biodermal aan. Smeer het 2x per dag op de plekken en laat het goed intrekken. Door de milde werking wordt je huid niet vlekkerig en ontstaan er ook geen schilfers. 

Verzorging 
Na zo'n reinigingsbeurt is een beetje crème nooit verkeerd. Maar welke? 



Hydraterende crème is het belangrijkst. Dat houdt in: ervoor zorgen dat je huid genoeg vocht krijgt om niet vlekkerig te worden. Maar een te vette crème zorgt weer voor onzuiverheden. What to do??? Biodermal Dag & Nachtcrème raadt ik alleen aan als je huid er echt slecht aan toe is, ik heb 3 weken lang op de linkerkant van mijn gezicht Biodermal gebruikt en rechts een willekeurige andere crème, die wat minder dik was. Als ik Biodermal alleen 's avonds opdeed, glom ik overdag nog. Jammer! Want hij houdt je huid wel beter gezond. Nivea soft is een crème voor gezicht, lichaam en handen. Eigenlijk gebruik ik hem al een jaar of 2, hij hydrateert prima en is totaal niet vet. Verder kun je hem 's morgens ook gebruiken, want binnen 10  minuutjes zie je er niets meer van! 

Overige producten 
Heeft scrubben nog nut na zo'n goede reiniging? En een recovery gel, moet je dat echt aanschaffen om je huid mooi te laten herstellen? Naar mijn idee: nee. Een scrubgel is af en toe goed om dode huidcellen te gebruiken, maar nu het 3 a 4 maanden niet meer heb, merk ik geen verschil met toen ik het wel 1x in de week gebruikte. Als je op nare wondjes een verzorgende crème smeert, is een speciaal product nergens voor nodig. Deze stick is van Clear Skin en na 3 jaar is 'ie nog steeds niet leeg (moet je nagaan hoeveel ik het gebruik). 


Deel 2 kun je hier vinden!

Gouden tip: Gebruik bij het verwijderen van oogmake-up Zwitsal bodylotion! Het is zo weg! :) 

Ik hoop dat je iets aan dit bericht hebt gehad, als je vragen hebt over bovenstaande producten mag je altijd even reageren! 

Liefs, Carina 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten